T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURSA / OSMANGAZİ - Necdet Coşkunüzer İlkokulu

e Güvenlik

 

 

NECDET COŞKUNÜZER İLKOKULU E GÜVENLİKPLANI

Günümüzde internet, sosyal hayatın bir parçası olarak hayatımıza birçok faydalar ve yenilikler getirmiştir. Getirdiği faydaların ve kolaylıkların yanı sıra, internetin bilinçsiz kullanımı bireysel ve toplumsal hayata yönelik tehditler de barındırmaktadır. Eğitimciler, veliler, medya ve diğer tüm ilgili kişiler tarafından özellikleçocukların,gençlerin,vatandaşlarınhakveihtiyaçlarınınkorunmasıiçinortak sorumluluk gerektirmektedir. Biz Necdet Coşkunüzer İlkokulu olarak, çocuklarımızın daha bilinçli ve güvenli internet kullanıcı olmalarının yanında ailelerini bilinçlendirme çalışmalarını daönemsiyoruz.

Geleceğe güvenle bağlan!...

Çocukvegençlerininternetibelirlibirsorumlulukdâhilindegüvenlekullanmalarını destelemek ve onları internetin yasadışı ve zararlı içeriklerinden korumak amacıyla 1999 yılında Avrupa Birliği Komisyonu bünyesinde oluşturulan Güvenli İnternet Programı kapsamında 2004 yılında INSAFE (European Safer Internet Network) ağı kurulmuştur. İnternetin bilinçli ve güvenli kullanımı çerçevesinde bilinçlendirme faaliyetlerineöncülüketmesiiçinkurulanINSAFEbugünAvrupa'datoplam31ülkenin Güvenli İnternet Merkezinin koordinasyonunu oluşturan bir ağdır. Ayrıca, INSAFE ağı tarafından her yılın Şubat ayında organize edilen Güvenli İnternet Günü (GİG) 2004yılındanbuyanadüzenlenmektedir.Ülkemizde,GüvenliİnternetGünüetkinlikleri ilk olarak 2010 yılında gerçekleştirilmeye başlanmıştır.

 

Necdet Coşkunüzer İlkokulu olarak eTwinning okulu etkinliklerimiz kapsamında Güvenli İnternet Günü ile ilgili çeşitli etkinlikler yaptık. Okul panosu, afişler, veli bilgilendirme broşürü ile görsel farkındalık çalışmaları yaptık.

Çevrimiçi gençlerin karşılaştığı risklerden biri de siber zorbalık veya çevrimiçi mağduriyettir. Yani elektronik iletişim şekillerini kullanan zorbalık veya taciz. Siber zorbalığınbazıörnekleriaçıkçatanımlanabilirkendiğerleridahaazdır.Siberkelimenin mağdurunu korkutmak için kullandığı dil ve taktiklerin cezai bir suç olduğunun açık işareti olduğu durumlarda olabilir, bazı durumlarda ise yalnızca bir şahsın kötü davranışlarından kaynaklanır. Siber zorbalık, genellikle eylemin tekrarını gerektirir. Siber zorbalığı yaygınlaştırma konusunda, özellikle geleneksel zorbalığa kıyasla açık biranlaşmaeksikliğivarvebu,yaygınlığıhakkındakiistatistiklerietkiliyor.

 

İnternetteki siber zorbalığa hitap etmenin bir yolu, okul zorbalığı ve siber zorbalık arasındaki bağlantıyı kullanmaktır. Okul zorbalığına, gençlerin sahip oldukları ve birbirlerine karşı olan ilişkileri ve tutumları geliştirmeye çalışan girişimler denir. Bu tür girişimleri, çevrimdışı zorbalığa karşı koymak için potansiyel olarak etkili önleme tedbirleri olarak düşünülmekte ve çevrimiçi zorbalığa karşı koymada da yararlı olabilirler. Gençler ve yetişkinler genellikle çevrimiçi mağduriyet konusunda farklı yorumlara sahiptir. Yetişkinler bazı eylemleri bir şekilde tedavi etme eğilimi gösterirken, gençler aynı örnekleri akranları arasında normal bir etkinlik olarak açıklayabilir, ancak bunlar çevrimdışı bir sorunla başlar. Okullar, okul çapında bir zorbalık önleme programının oluşturulmasını kolaylaştıracak politikalar oluşturur vebu programlar tipik olarak etkinliklerinin periyodik değerlendirmelerini içerir. Başarılı ve etkili programlar, bireysel öğrencilerden ve sınıflardan, eğitimcileri ve öğrencileri birleştiren zorbalık karşıtı takımlara kadar, okulda her seviyede zorbalık karşıtı stratejileri teşvik etmek için çalışır. Ağır internet kullanıcıları uygunsuz içerikle çevrimiçikarşılaşabilir;Gençlergenelliklecinseltacizveyacinseliçeriğeonlineolarak maruz kalma ile karşı karşıya kalabilir. World Wide Web' deki sınırsız içerik, olgunlaşmamış gençleri istenmeyen cinsel içeriğin ve bilginin geniş bir koleksiyonuna götürebilir. Örnekler, cinsel ilişki talepleri, cinsel konuşmalar, cinsel fotoğraflar gönderme veya talep etme veya istenmeyen cinsel bilgilerin ifşa edilmesini içerir. Ayrıca, istenmeyen pop-up'lar vasıtasıyla cinsel olmayan içerik için web' de gezinirken, gençler bazen müstehcen içerik veya cinsel imgelem / videolarla karşı karşıya kalırlar. E-posta dolandırıcılıkları alabilirler. Çoğu çocuk, utanç yüzünden çevrimiçi olarak karşılaştıklarında yetişkinleri dahil etmeme eğiliminde oldukları için, ebeveynlerin ve eğitimcilerin, gençlerin zorluklarla karşılaşabileceğini belirtmek için dikkat etmeleri gereken işaretlerden haberdar edilmesi gerekir. Bu nedenle, kurslar ve bilgilendirici görüşmeler genellikle okullarda veya yerel konseyler tarafından organize edilirken, diğer etkin yöntemler filtreleme ve güvenlik duvarı teknolojilerini içerir. Buna ek olarak, internet erişimi sağlayan şirketlerin kullanıcıları için daha güvenli çevrimiçi ortamlar sağlamaları, dolayısıyla çevrimiçi riskleri ele almanın bir başka yolunu teşvik etmeleri önerilir. Çocukların daha proaktif olarak çevrimiçi mahremiyetlerini korumaları durumunda, internetin oluşturduğu risklerin birçoğu azaltılabilir. Kişisel bilgilerin çevrimiçi olarak açığa çıkmasına daha az istekli olacak şekilde eğitilmeleri ve gizliliklerini nasıl önemlidir. Ebeveynler ve çocukları arasındaki nesil boşluğu nedeniyle, birbirlerine güven duymalarını engelleyebilecek ve dolayısıyla çevrimiçi riskin etkili bir şekilde kontrol altına alınmasına neden olabilecek bir yanlış anlama olasılığı bulunmaktadır. Bu nedenle, gençlerle yetişkinler arasındaki iletişim teşvik edilmelidir, siber güvenlikle ilgili diyaloga girmek, boşluğu hafifletmeyeve

 

güvenlik tedbirlerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Bu tür diyaloglar aynı zamanda gençleri ebeveynlerini çevrimiçi olan kaynaklar ve web siteleri konusunda eğitmeye teşvik edebilir.

 

E GÜVENLİK MÜFREDATIMIZ HAKKINDA

1.  Çocuklarda bilinçli ve güvenli internet kullanımına dair bilgi, beceri ve tutumların geliştirilmesi için seminerlerdüzenlenmektedir.

2.  Türkçe Dil Etkinlikleri, Matematik Etkinlikleri, Fen ve Doğa Etkinlikleri, Müzik, Oyun ve diğer etkinliklerde tablet ve telefonlar pedagojik eğitim aracı olarak kullanılmaktadır.

3.  Ders müfredatlarına sosyal medya başta olmak üzere internetin bilinçli kullanımı ileilgilikonularınyenilenenbilgilerlegüncellenmesitümöğretmenlerimiztarafından sağlanmıştır.

4.  MEB'e bağlı okullarda elektromanyetik kirliliğe ve internetgüvenliğine önem

verilmektedir.

ÇOCUK VE ERGENLERE YÖNELİK e GÜVENLİK ÖNLEMLERİ

1.  Aileye yönelik çocuk ve ergenlere denetimli, sınırlı ve amaçlı kullanım sağlayabilmeleri ile ilgili bilinçlendirme çalışmalarıyapmaktayız.

2.  İnternetingüvenlikullanımıileilgilipaketlerintanıtımveyaygınlaşmasınısağlamak

devlet politikasıdır.

3.  Güvenli internet paketi kullanımının yaygınlaşmasına yardımcıolunmalıdır.

4.  Evlerde limitli internet paketlerinin kullanımını teşvik etmek için rehberlik yapılmaktadır.

5.  Kullanım farkındalığına yönelik uygulamalar geliştirmek için derslerde bu konuya öncelikverilmektedir.

6.  Aile içinde kullanılan bilgisayarların kullanıcıya göre farklı profiller oluşturmaya müsait olması ve güvenli internet hizmetinin de bu profillere göre farklı paketler ile sunulabilmesi gereklidir. Bununla ilgili çalışmalarabaşlanmıştır.

7.  Ebeveynleri denetim yolları ve teknolojik imkânları ile ilgili bilinçlendirmek ve gerekli uygulamaları geliştirmek ve yaygınlaştırmak için üniversiteden akademisyenlerden yardımalınmaktadır.

 

CEP TELEFONU KULLANIMI

Sene başı öğretmenler kurul toplantısında gündem maddesi olarak cep telefonu kullanımı maddesi görüşülmüştür. Öğretmenler cep telefonlarını pedagojik araçolarak gerektiğindekullanmalarıancakderssaatleriiçindeöğretmen,personelvestajyerlerin ceptelefonlarıacildurumlardışındakullanmamaları"kararıoybirliğiilealınmıştır.Bu sebeple öğretmenler, destek eğitim personeli ve stajyerler cep telefonlarını öğrencilerin bulunduğu zaman ve ortamlardakullanamazlar.

OKULUMUZDA FOTOĞRAF YA DA VİDEO ÇEKİMİ VE YAYINLANMASI

1.  Okulkayıtdönemindeheröğrencivelisiizinbelgesiimzalar.Buizinbelgesinde öğrenci fotoğraflarının okul resmî web sitesi, okul dergisi, gazete, eTwinning portalı vb. okul tanıtımlarında veli, çocuğunun sınıf resimlerinin paylaşılmasına (e güvenliğin sağlanması için) M.E.B. 2017/12 nolu genelgesi çerçevesinde kullanılmasına izinverir.

2.  Okul idaresi tarafından görevli kılınanlar haricindeki kişiler tarafından ve öğrenci velilerinin bilmek istedikleri etkinlik ve programlar dışındaki zamanlarda, okul ve okul bahçesi sınırları içerisinde fotoğraf ve video çekimi yapılamaz. Bu yasak, bir öğrencinin diğer bir öğrencinin fotoğraf vevideosunu çekmek istemesi durumunda dageçerlidir.

3.  Okul idaresi tarafından görevlendirilen kişilerin çektiği fotoğraf ve videolar ancak okulun resmî web adresinde ve sanal ortamlarında, ilgili öğrencivelisinin talep ve yazılı onayı ile yayınlanabilir. Öğrencisi için onay vermeyen velinin öğrencisi ile ilgili fotoğraf ve videolaryayınlanmaz.

4.  Velisi tarafından fotoğraf ve video görüntülerinin çekilip yayınlanmasına onay verilmeyen öğrencilerin, çekim esnasında psikolojik baskı yaşamaması için tedbirleralınır.

5.  Okul görevlileri tarafından yayınlanan resim ve videolarda öğrencilerinkişisel

bilgilerine kesinlikle yer verilmez

OKUL PERSONELİ

eTwinningmeslekigelişimportalındançevrimiçiseminerveonline mesleki gelişim etkinliklerine katılmışlardır. Çevrimiçi güvenlik (e-Güvenlik) politikası, tüm çalışanların katılımı için resmi olarak sağlanacak ve tartışılacak ve korunma sorumluluğumuzun bir parçası olarak güçlendirilecek ve vurgulanacaktır. Personel, İnternettrafiğininizlenebileceğinivetekbirkullanıcıyakadarizlenebileceğinin

 

farkında olacak. Okul sistemlerini ve cihazlarını kullanırken takdir yetkisi ve profesyonel davranış gereklidir. Personelin tüm üyelerine, profesyonel ve kişisel olarak, güvenli ve sorumlu İnternet kullanımı konusunda güncel ve uygun personel eğitimi, düzenli (en az yıllık) temelde çeşitli şekillerde sağlanacaktır. Çalışanların hepsi, çevrimiçi davranışlarının okuldaki rolü ve itibarını etkileyebileceğinin farkına varacaktır. Mesleği veya kurumu tehlikeli durumuna düşürdüğü veya mesleki yeteneklerinegüveninikaybetmişbirşeyinbulunduğudüşünülürse,hukuk,disiplinveya hukukiönlemleralınabilir.FiltrelemesistemleriniyönetmeveyaBİTkullanımınıizleme sorumluluğu taşıyan personelin üyeleri, Liderlik Ekibi tarafından denetlenecek ve sorunları veya endişeleri bildirmek için açık prosedürlere sahip olacaklardır. Okul çalışanların öğrencilerin yaşlarına ve yeteneklerine göre kullanması gereken yararlı çevrimiçi araçları kontrol etmelidir. Bu araçlar Pedagojik eğitim araçları olarak kullanılır. Çocukların internetin ve dijital teknolojinin güvenilir ve sorumlu kullanıcıları olabilmesiiçinana-babanın/bakıcılarınoynayacaklarıönemlibirrolesahipolduklarını kabuleder.Ebeveynlerindikkatleri,bültenler,bilgilendirmeyazıları,habermektupları ve okul web sitesinde okulun çevrimiçi güvenlik (e-Güvenlik) politikasına ve beklentilerineyönelecektir.Evdeveokuldaebeveynlerleçevrimiçigüvenlikkonusundaki işbirlikçi, yaklaşımı teşvik edilecektir. Evde güvenli internet kullanımı için öneriler içeren ebeveyn eğitimleri veya diğer etkinliklerde çevrimiçi güvenliğin vurgulanmasını içerecektir. Ebeveyn eğitimleri, birlikte vakit geçirme ve spor günleri, gibi sosyal etkinlikler düzenleyeceklerdir. Ebeveynler, Okul E Güvenlik Politikası' nı okumaya ve çocuklarıyla etkilerini tartışmaya teşvik edilecektir. Çevrimiçi güvenlik konusundaki ebeveynler için bilgi ve rehberlik, ebeveynlere çeşitli biçimlerde sunulacaktır. Ebeveynler, çevrimiçi olarak çocukları için rol modeli ve olumlu davranışları teşvik edilecektir.Okulumuzdaetkinvekapsamlıgüvenliinternetgünükutlanmaktadır.Hafta boyuncaseminerler,tanıtıcıafişlervewebinarlaraetkinkatılımsağlanmaktadır.Daha Güvenli İnternet Merkezi (gim.org.tr) Safer Internet Center'ın resmi sayfası, http://guvenlinet.org.tr/tr/ Güvenli Web (guvenliweb.org.tr) çevrimiçi güvenlik konularıiçinfarkındalıkportalı,GüvenliÇocuk(guvenlicocuk.org.tr)13yaşındanküçük çocuklariçinoyunveeğlenceportalı,IhbarWeb(ihbarweb.org.tr)yasadışıiçerikiçin telefon hattı, İnternet BTK (internet.btk.gov.tr) İnternet ve BT yasası konusunda farkındalık portalı, SID Page (gig.org.tr) Daha Güvenli İnternet Günü Türkiye'de resmi sayfası, Veli ve öğrencilere tanıtılmış buralardaki eğitici ebeveyn ve öğrenci bilgilendirici videoları, sunuları izlenmiştir. Okulumuzda çeşiti web2 araçları kullanılarak sunular, panolar hazırlanarak, http://guvenlinet.org.tr/tr/ sayfasından bilgiamaçlıfaydalanmaktayız.Yeniteknolojilerkonusundaçocuklarıteşvikedip,

 

güvenli internet ile ilgili etkinliklere dahil etmekteyiz. Çocuklarımızın dahagüvenli

internet konusunda dijital okur-yazarlığını ve farkındalığını artırmaktayız.

E GÜVENLİK POLİTİKAMIZ

Dijitalteknolojilerokulçağıçocuklarıiçindeolağanüstüimkanlarvefırsatlarsunuyor. Çocuklar da internet ortamının sağladıklarıyla bilgiye, eğlenceli oyunlara ve benzeri etkinliklere kolayca ve hızlıca erişim sağlayabiliyorlar. Ancak, dijital teknolojilerin sağladığıbuharikaimkanlarınyanında,çocuğunzihinsel,ruhsalvefizikselsaldırılarla, tuzaklarla karşılaşması tehlikesinin varlığı da hafife alınamaz bir gerçekliktir. Örnek vermek gerekirse internet ortamındaki bir çocuğun istem dışı da olsa karşısına çıkan bir reklamı izleme yoluyla ya da arama motoruna bilerek bilmeyerek yazacağı yanlış birkelimesebebiylepornografikbirsiteyegirmesimümkündüryadaçocuğunmerakını kışkırtan bir görsel onu zihinsel, duygusal ya da fiziksel olarak tehlikeye düşürecek ortamlara sürükleyebilir. Yukarıda kısaca söz edilmiş olan tehlikelerden çocuğu korumanıneneminyolu,onuinternetortamındantamamenuzaktutmaktır.Ancakçok hızlı gelişen dijital teknolojiler sebebiyle ve ne yazık ki, çocuğu internet ortamından tamamen uzak tutmak mümkün olmamakta, tamamen yasaklamak sorunu çözmemektedir. Kaldı ki çevresel etkenler ve ebeveyn tutumları sebebiyle internet ortamlarını tamamen yasaklamak ve erişimi engellemek imkânsız bir hal almıştır. Bu sebeple çocuğu internet ortamının oluşturduğu tehlikelerden korumak için tamamen yasaklamaya çalışmaktan daha etkili tedbirler bulmak zorunluluğuvardır.

İnternetin olumsuz tehlikelerine karşı çocukların kendisini koruması için çocuğa bilgi, bilinç ve davranış kazandırmaktan, bu hedef için çaba harcamaktan daha etkili bir yol kalmamaktadır. Bu çalışmada anaokullarında ancak aile katılımları ile olur. eTwinningportalındayaptığımızprojelerileailelerimizindenetimindebilgisayar,tablet ya da telefonlarla belirlenmiş saatlerde birlikte internete girilmesi sağlanmaktadır. Ayrıca okulumuzda çocukların internet başında saatlerce vakit geçirmelerini önlemek adına aile katılımlı etkinlikler yapılmaktadır. Bu etkinlikler ile anne babalar çocukları ile daha kaliteli vakit geçirme imkânı bulmaktadırlar. Çocuklar da anne babaları ile gerekli vakti geçirdikleri için internette daha az zaman geçirmektedirler. Amacımız kalıcıdavranışdeğişikliğidir.Bunedenle,okulpolitikasıolaraköğrencilerimiziinternet ortamlarının tehlikelerinden ve zararlarından koruyabilmek için kararlı bir şekilde uygulamalargerçekleştiriyoruz.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 24.01.2023 - Güncelleme: 09.10.2025 13:43 - Görüntülenme: 222
  Beğen | 0  kişi beğendi